söndag 10 oktober 2010

Jag är medskyldig till våldtäkt! Är du också det?

Än en gång har det skett våldtäkter i min hemstad Örebro. Jag hävdar i min rubrik att jag är medskyldig, ska förklara hur. Jag tror att den som utför en våldtäkt gör det mot någon som man anser vara ett objekt, inte en medmänniska. För att kunna utföra en våldtäkt måste man först objektifiera sitt offer, ta bort det mänskliga hos offret för att kunna genomföra dådet utan att ens samvete sätter stopp. Denna objektifiering är inget som uppstår ur tomma intet utan är något som pågår under lång tid, liksom droppen urholkar stenen.

Om du som jag någon gång har kollat på bilder, filmer eller kvinnor IRL med någon form av åtrå har du varit med att bidra till denna objektifiering, du har inte respekterat kvinnan (eller mannen) för den hon/han är utan utifrån dina egna sexuella begär. Sen menar jag inte att det är lika allvarligt att titta på en kvinna eller man med åtrå som att våldta densamme men man är med i den process som leder fram till en våldtäkt. Tycker du att jag är hård och orättvis, i så fall är jag i gott sällskap!

"Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta." Jesus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du får gärna kommentera, men du får inte vara anonym. Jag anser att anonymiteten på nätet är ett otyg som får folk att vräka ur sig saker de inte kan stå för. Så skriv för- och efternamn om du vill kommentera.

Blogg listad på Bloggtoppen.se Musik